Czechy, Słowacja, Rumunia, Uzbekistan, Turcja czy Zjednoczone Emiraty Arabskie – to kierunki eksportu, promowane w ramach projektu „Business in Małopolska – Together for Future”. Mówiła o tym obszernie i kompetentnie podczas niedawnego Krynica Forum 2025 manager Agnieszka Pala z Centrum Bussines in Małopolska i Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A.
O ile trzy pierwsze kraje to kierunki za miedzą, bliższą i dalszą, to już kolejne pokazują, że ambicje eksportowe małopolskich przedsiębiorców stają się coraz bardziej nieoczywiste. Świadczy to o ich elastyczności, determinacji, wiedzy i odwadze biznesowej.
– Nasi przedsiębiorcy mają doskonałe wyczucie, rozeznanie i instynkt – podkreśliła Agnieszka Pala w rozmowie przeprowadzonej podczas Forum w studiu DGP i Forsa.pl. Zwróciła uwagę na ich cierpliwość i elastyczność, co jest kluczowe w nawiązywaniu nowych kontaktów. Stwierdziła, że zdobywanie odległych rynków ma głęboki sens wobec faktu spowolnienia gospodarczego w krajach Europy zachodniej.
Te sukcesy eksportowe są też dowodem na znaczące wsparcie ze strony małopolskich instytucji powołanych do pomagania lokalnym firmom. Jedną z nich jest właśnie wspomniane Centrum Business in Małopolska. To inicjatywa trzech instytucji: Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego (MARR S.A.), Krakowskiego Parku Technologicznego i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Celem tego „triumwiratu” jest wspieranie małopolskiego biznesu w zdobywaniu rynków zagranicznych. Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. robi to na przykład za pomocą bardzo korzystnych pożyczek na finansowanie eksportu.
– Działania wspierające to także spotkania informacyjne, networking z ekspertami oraz wskazówki dotyczące zabezpieczenia transakcji. Wybór rynków opiera się na analizach, ankietach wśród przedsiębiorców oraz współpracy z ekspertami branżowymi – wyjaśniła podczas wywiadu w Krynicy Agnieszka Pala.